Voorbeelden van kinderyogaoefeningen

Voorbeeld; Je ademhaling zien/voelen;

Leg een watje of veertje op je hand en houd deze onder je neus terwijl je ademt. Wat gebeurt er bij de inademing en wat bij de uitademing?

Leg je handen op je buik. Wat gebeurt er met je handen bij in- en uitademing?


Ademhalingsoefening; opzuigen, verplaatsen en loslaten van propje papier d.m.v. limonaderietje.

Concentratie oefening; wat is weg?


Voorbeeld stilzitoefening; Met aandacht kijken naar een steen of kaars.

Ga zo ontspannen als mogelijk zitten en probeer aan niets anders te denken. Een halve minuut is eerst al voldoende. Je kunt dit steeds iets langer maken.

Meditatieoefening; kijken naar een kaars of steen.


Voorbeeld; Masseren met massage( anti-stress)bal.

Masseer met een massagebal alle lichaamsdelen. Volg de bal en voel de verschillen per lichaamsdeel.


Massage oefening; met een anti-stress bal over hele lichaam rollen.



Voorbeelden van kinderyogahoudingen (asana's);

Yogaoefening; kameelhouding (links) en hondhouding (rechts) en vormen samen de letter "M".

Yogaoefening; kathouding en haashouding

Yogaoefening; kinder(muis)houding links en brughouding rechts

Yogaoefening; zwevende adelaar

Yogaoefening; "kruiwagen" links en "strekhouding" rechts

  • Visualisatieoefeningen;

Dit zijn oefeningen waarbij de kinderen in ontspannen sfeer (met/zonder muziek) luisteren naar een (fantasie)verhaal/sprookje, waarbij het kind de kans krijgt in zichzelf terug te trekken, eigen binnenwereld kan verkennen, spanning kan verlichten en tot rust kan komen

  • Voorbeeld van een visualisatie; Een eigen bedacht relax-verhaal: DE VLINDER

“Doe je ogen dicht, wees stil en stel je voor dat je een prachtige vlinder bent. Je bent aan het vliegen in een grote tuin vol met exotische bloemen uit verre landen. Je vliegt omhoog, omlaag, hoger en hoger de lucht in. Je zweeft als een veertje in de warme zomerlucht. Je voelt je héél licht, ontspannen, blij en vrij. Je hoort het klappen van je fluweelzachte vleugels, die je hoger en hoger brengen. Je voelt je sterk, vol kracht. Dan laat je je op de wind weer langzaam dan weer snel naar beneden glijden. Als je zin hebt om te landen, vlieg je naar een heerlijk ruikende bloem. Je gaat heel rustig en stil op de bloem zitten. Je deint wat heen en weer op de wind. Een heerlijke zoete bloemengeur maakt je blij en je herhaald de gedachten; “Ik ben vrij en blij, ik ben vrij en blij, ik ben vrij en blij”. Dan vlieg je weer pijlsnel de blauwe lucht in. Je tolt en duizelt van blijdschap en laat je weer omlaag zweven naar een volgende nog mooiere bloem. Op deze bloem blijf je een poosje genieten en zeg je nogmaals;”Ik ben vrij en blij, ik ben vrij en blij, ik ben vrij en blij”.

Affirmatie; IK BEN VRIJ EN BLIJ, IK BEN VRIJ EN BLIJ, IK BEN VRIJ EN BLIJ